Det kommunale ansvar 

Kommuner har en række opgaver og pligter i forbindelse med producentansvaret for elektrisk og elektronisk udstyr. Bl.a. er det kommunens ansvar at etablere og afholde alle udgifter til etablering og drift af de kommunale indsamlingssteder. Det er ligeledes kommunernes ansvar at elskrot fra husholdninger bliver sorteret i de korrekte fraktioner.

Sortering af elskrot i 6 fraktioner, samt bærbare batterier

1. Store husholdningsapparater

2. Kølemøbler

3. Små husholdningsapparater

4. Skærme og monitorer

5. Lyskilder

6. Solcellepaneler

Bærbare batterier

Indsamlingssteder og bestilling af materiel

Det er kommunernes opgave at sørge for, at indberetning om oprettelse eller nedlæggelse af et indsamlingssted, samt bestilling af opsamlingsmateriel foretages rettidigt (dvs. 1 måned før ønsket levering fra producenterne/deres kollektive ordninger) hos DPA-System.

Kommunen har desuden ansvaret for, at alle kontaktoplysninger er opdaterede. Kontaktoplysningerne er den eneste mulighed DPA-System og producenterne/de kollektive ordninger har for at komme i kontakt med relevante folk i kommunen, når der udsendes information.

Sidst redigeret: 08. maj 2015
DPA-System  |  Vesterbrogade 6D,4.  |  DK-1620 København V  |  Tel: (+45) 3915 5161  |  EAN:57900023059245924  |  info@dpa-system.dk  | CVR: 29028842